Beste Optrekstang 2017

Zéér effectief thuis trainen? Dat kan met een optrekstang. Met behulp van een optrekstang kan men effectief trainen aan een groots bovenlichaam. Een optrekstang is goedkoop en makkelijk in gebruik. Daarnaast is een optrekstang ‘leuk trainen’ en wordt dan ook als plezierig ervaren dan bijvoorbeeld het trainen met een dumbell, barbell of elastiek. In dit overzicht zullen we een opsomming maken van wat je moet weten, vervolgens kan er direct getraind worden aan een fenomenaal bovenlichaam.

Uiteraard zijn er een aantal verschillende optrekstangen. In het algemeen worden ze geplaatst in de deuropening, aan de muur of aan het plafond. De spiergroepen die getraind kunnen worden zijn arm-, rug- en buikspieren.

Bij de aanschaf let op de volgende factoren:

  • Belastbaarheid – let op, wanneer je met gewichten traint heb je een hogere belasting. Weeg je 80kg en hang je nog eens 20kg aan jezelf dan heb je een belastbaarheid nodig van meer dan 100kg. Belastbaarheid zegt vaak wat over de bouwkwaliteit van de optrekstang.
  • Grip – tijdens de oefeningen op een optrekstang zal je ook je onderarmen trainen; echter bij een te gladde stang is het erg lastig om jezelf te blijven vasthouden zonder los te glippen. Voor extra grip kunnen fitnesshandschoenen worden aangeschaft.
  • Hoeveelheid grepen – Een betere optrekstang heeft vaak ook meerdere grepen, bijvoorbeeld parallelle grepen. Wanneer de optrekstrang meerdere grepen heeft kan er ook meer variatie in de training worden aangebracht.
  • Prijs/Kwaliteit – Het liefste betaal je weinig en krijg je een hoge kwaliteit terug; echter is dit niet altijd het geval. Vandaar dit artikel om je te assisteren in het vinden van de beste prijs/kwaliteit verhouding .

#1 Iron Gym Xtreme optrekstang (Meest verkocht)

Deze optrekstang is simpelweg steviger en betrouwbaarder in gebruik dan andere optrekstangen. Dit maakt hem dan ook eenvoudig de beste optrekstang van dit moment. Hij is betrouwbaar maar laat dus helaas wel een lichte afdruk en lichte indeukingen achter op je deurpost! Je krijgt er wel een top fitnessapparaat voor terug. Ik gebruik hem zelf al een jaar lang bijna dagelijks en nog steeds dik tevreden.

De optrekstrang maakt gebruik van hefboomwerking (vast boren is dus niet noodzakelijk).

  • Makkelijk in elkaar te zetten! (Ik deed er 10 minuten over)
  • Inclusief tools om hem direct in elkaar te zetten (altijd handig)
  • Mocht je toch niet vertrouwen kun je altijd nog de 2 ijzeren houders gebruiken om hem vast te boren.
  • Breed, smal, overal handvaten met extra grip
  • Comfortabele handvaten
  • De optrekstang past tussen deurposten tot 90 centimeter breed.

#2 vidaXL – Optrekstang / Chinning Bar (zeer stevig)

Op nummer 2 staat een optrekstang die alleen bevestigd kan worden met bijgeleverd bevestigingsmateriaal. De optrekstang is zeer stevig en kan, wanneer goed bevestigd, 100 tot 150 kg aan. Wel belangrijk is dat de optrekstang aan een stevige muur wordt bevestigd (en dus niet aan een gipswand of houten muur).

  • De stang kan worden bevestigd met bouten
  • De optrekstang heeft een extra coating voor extra grip
  • De handvaten zijn niet zo zacht als die van Iron Gym (#1 optrekstang)
  • Maximale belastging is 100 – 150kg bij stevige muur.
  • Afstand tussen de muur en handgrepen is 50 centimeter
  • De schroeven moeten ongeveer 5 centimeter de muur in
  • Let op als je de stang buiten bevestigd, de bevestigingspunten zijn roestgevoelig.

#3 Verstelbare Fitness Optrekstang van schilkrot  (deurrekstok) (meteen te gebruiken)

Niet iedereen heeft een deurpost geschikt voor de vorige optrekstang, kortom een stukje waar de hefboomwerking zijn werk kan doen. Men kan daarom ook kiezen voor een verstelbare fitness optrekstang van schilkrot, ook wel een deurrekstok genoemd. De deurrekstok komt met schroefjes zodat deze aan de deurpost vast gemaakt kan worden (let op, niet iedereen vertrouwt de optrekstrang zonder schroefjes).

  • Meteen te gebruiken
  • Eventueel vast te maken aan de deurpost met schroefjes
  • Geschikt voor deurposten tussen de 63 en 96 centimeter
  • Max 120 kg

Een aantal belangrijke tips!

  • Voor een beginner is een pull-up zwaar, heel zwaar. Een pull-up (of chin-up) is daarom zeer belastend en kan snel blessures veroorzaken. Ik heb dit persoonlijk ervaren door te snel te willen gaan. Om dit te voorkomen adviseer ik om een professioneel trainingsschema te gebruiken, het liefst in overleg met een specialist.
  • Zorg dat je optrekstang goed bevestigd wordt. Vertrouw je het niet? Boor of schroef je optrekstang dan vast aan de muur, plafond, of deurpost. Tijdens je pull-up naar beneden vallen wil niemand uiteraard en kan ook vervelende blessures opleveren!
  • Een optrekstang kopen is natuurlijk een ding. Je wordt niet vanzelf een fitness god door alleen de aanschaf, je zult alsnog de pull-ups en chin-ups moeten doen.